maandag 18 april 2016

Haken voor Koningsdag : Jampot versieren.

Een leuk haakwerkje met talloze mogelijkheden.
Je kunt de jampotten vullen met snoep, kleine speelgoedjes uit de kringloopwinkel, kleine bolletjes katoen etc.
Verkopen op de vrijmarkt, gezellig cadeautje of op je eigen tafel voor een gezellige Koningsdag

Dit heb je nodig:

Katoen (bv Schachenmayr Catania) geschikt voor haaknaald 3,  enkele restjes in de kleuren rood, wit, blauw en oranje.
Haaknaald 3 en haaknaald 3,5.
Jampotje van Bonne Maman. Deksel is 8,5 cm diameter. Bij een andere maat jampot of als je losser haakt dan kun je het haakwerk enigszins aanpassen.

Haaksteken:

l = Losse
hv = Halve vaste
v = Vaste
hst = Half stokje
st = Stokje
sts = Steken

Beschrijving:
We wisselen iedere toer van kleur, om dit netjes te doen sluit je iedere toer af met een hv en voor de volgende toer start je een paar steken verder.

Begin met een magische ring of haak 4 l en sluit met hv
Toer 1 : ROOD : 3 lossen (is 1 st) en 11 stokjes in ring.(12 sts)
Toer 2 : WIT : 3 l  en 1 st in dezelfde steek, in ieder volgende steek  2 stokjes. (24 sts)
Toer 3 : BLAUW : 4 l en in ieder st * 1 st, 1 losse. Herhaal van * (48 sts).
Toer 4 : ROOD : in de losse boog van de vorige toer 3 l (is 1 st) en 1 st, * in iedere losse boog 2 st, herhaal van * (48 sts).
Toer 5 : WIT  : 3 l, 2 st * 2 st in volgende steek , en in volgende 3 steken 1 st, Herhaal vanaf * tot einde toer (60 sts).
Toer 6 : BLAUW: Steek in de achterste lus van de vorige toer, 3 l , st in ieder stokje (60 sts).
Toer 7 : ROOD : 2 l, hst in ieder st (60 sts).
Toer 8 : WIT : 4 l, sla 1 st over, * 1 st, 1 l sla 1 steek over, herhaal van * tot einde toer.
Toer 9 : BLAUW : 1 l, hv in ieder st. Hecht de draad niet af maar ga verder met toer 10.
Toer 10: BLAUW: Picot randje : * 1 hv, 3 l, steek in 1ste losse en maak hv, in volgende steek een v. Herhaal van * tot einde toer. Alle draden afhechten.

Neem 2 x 2 meter ORANJE katoen en haak met dubbele draad en haaknaald 3,5 mm een ketting van ca. 110 lossen. (Haak meer of minder lossen als de lengte niet uitkomt met de omvang van de jampot.
Rijg dit koord door TOER 8. en maak een strik of knoopje.

Vul de jampot met iets lekkers of een klein cadeautje.

Een gezellige KONINGSDAG.

EveLYn

2 opmerkingen:

  1. Leuk! Ga je zelf ook op een Koningsmarkt staan?
    Lieve groetjes,
    Sandra